söndag 26 april 2015

Skärgårdsmilen 2015

Såg verkligen fram emot årets tävling, 19april. Förra årets tävling var nog en av de bästa dagarna i modern tid :)

Tyvärr har sista månaden varit riktigt jobbig med förkylning "influensa" eller liknande. Symptom dåligt med ork, depp, värk, mm
Kan ha en del samband med mitt just nu riktigt struliga liv att göra men träningen har hela tiden varit frizonen.

Men iaf, efter en hård månad var förväntningarna ändå riktigt höga på det här loppet. Med förra årets 10poängare i minnet.
Kom ut till Hönö i god tid, parkerade på #Nordicwellness som har en fantastisk klubb därute. (Mer om den vid senare tillfälle) Gick en promenad med Eva och laddade, var riktigt fokuserad men ändå ödmjuk. I bakhuvudet var målet under 50min samtidigt så försöker jag alltid vara nöjd bara jag klarar tiden från tävlingen innan.

Gött väder, lagom värme och en massa trevliga människor. Mötte #Christian min oseopat som tyckte han behövde ett lopp innan varvet.

1 timme innan start drack jag en sådan där Nocco dryck, för jag har tidigare testat den på gymmet med positiv verkan. AJ vad fel jag hade när jag trodde den fungerade vid löpning.

Starten gick, farten var hög (för mig iaf) första 2 km, kändes ändå bra. Kändes som jag flög fram. Andningen var ansträngd men kändes ändå som det fungerade. Sedan tittar jag på löpklockan. Pulsen uppe i 180, då sa huvudet lugn, sänkte farten drastiskt men då var skadan redan skedd.
Frågan jag ställer mig är om det var "huvudet" som inte orkade mer och orsakade kroppens trötthet eller om jag helt enkelt inte har känslan för min egen kapacitet än....
Oavsett vilket så hade jag gått ut för fort för en gång skull, sedan hjälpte nog den där jä... drycken till att pressa upp pulsen ändå mer. Svängde upp på Fotöbron och njöt av utsikten. Mötte ledaren som var 3km före ;) Var tung löpning på bron den här dagen trots underbar utsikt.

Vattenkontroll på Fotö, underbart. Sprang långsamt upp mellan husen och ner förbi fotbollsplanen. Kände mig helt slut helt plötsligt. Vid vattenkontrollen upp mot bron valde jag att stanna en kortis, dricka vatten i lugn och ro, för att samla mig lite. Började springa och mata på igen uppför bron.
Hade sagt innan att jag bara skulle springa och njuta, strunta i löpklockan. Tänk om jag gjort det istället. nu blev det till att kolla klockan och pulsen i ett fram till 8km markeringen då jag släppte allt och bara sprang.


Slog personbästa med 30 sekunder och nöjd för det, men totalt väldigt missnöjd då jag efter all träning borde kunnat prestera bättre.
Officiell tid 55.15 på milen

Återkommer garanterat nästa år till den här underbara tävlingen om inte annat för att njuta av stället den går på.....

Rekommenderar skarpt #Skärgårdsmilen till alla som vill ha en lite pulshöjare i lagom tid innan #Göteborgsvarvet.