söndag 11 januari 2015

Tankar kring träning och tävling 2015

För att få ett ordentligt grepp om det hela har jag sett till att bokföra all träning 2014.
Jag hoppas på att jag ur det kan lära mig mer om hur jag skall göra för att lyckas med mina mål under 2015.

Målen för 2015 är:

Vikten skall ner till 90-94kg
Skövde 6timmars Skövde  Mål 5.5 mil
Skärgårdsmilen Hönö 10km  Mål Runt 50
Göteborgsvarvet Göteborg 21km  Mål under 2 tim
Vätternrundan Motala 300km Mål att genomföra
Vansbrosimmet Vansbro 3km Mål att genomföra
Island swimrun Öckerö  Mål att genomföra
Risveden terräng Sjövik 17,7km  Mål, bättre tid än 2014
Tjörn Triathlon tjörn Mål att genomföra

Träningen 2014

2014 var första året jag började träna mer seriöst, jag gick mycket på känsla och lust, inte så mycket på målplanering.
Uppbyggnad av kroppen samt förbränning blev de stora nyckelorden. Dels för att gå ner i vikt dels för att försöka ge kroppen en grund att stå på. Styrketräningen har dominerat samtidigt som jag försöker krydda med en del klasser för att behålla lusten. Ser jag i backspegeln borde löpningen fått mer tid samtidigt som jag då tror jag hade kroknat i lust. Löpträning är kul i perioder, däremot springer jag gärna lopp.


Träningsåret 2015

Rent generellt behöver jag jobba mer på triathlon momenten. Så löpning, cykel och simning kommer sakta men säkert att öka i omfattning. Tävlingsmässigt kommer jag att köra sim, löp och cykel tävling bara för att få känslorna för det.
Januari och februari kommer jag att jobba vidare på uppbyggnad av ben, grundkondition och core. Samt ökad träningsdos.
Från mitten av februari kommer jag gå över till mer löpning, simning och cykling. drar ner styrketräning till 1-2ggr i veckan, helkropp varje gång. Dessutom kommer jag på mitt 75min activio spinningpass på onsdagarna att lägga till löpning direkt efteråt, börjar med 6km för att sedan öka. Mest för att vänja kroppen vid momentet löpning efter cykel. Simning blir det på torsdagarna fram tills värmen kommer så jag kan börja simma i havet och i sjöar.
Träningen under våren handlar mest om uppbyggnad, variation och hitta kontinuitet. Som förhoppningsvis gör att jag kan få till 1-2 simpass i veckan. 1-3 cykelpass, 3 löppass och 1-2 styrkepass i veckan.

Även för mig kommer "Livet" ibland emellan och Min träning är lite beroende på om jag har barnen eller ej. Tävlingssäsongen kör jag igång den 8mars med 6 timmars i Skövde och behöver ha en riktigt bra grundträning tills dess.

Jag måste även jobba vidare på min vila. Är kass rent ut sagt på vila och måttlighet. Så fort jag suttit still en dag kokar det i kroppen och jag måste iväg.
Flera gånger under 2014 var jag övertränad och träningarna gjorde ingen större nytta. Skall försöka planera min träning till mer variation och till minst 2 dagars vila mellan muskelgrupperna vid styrketräning.

Hur har ni lagt upp er träning?