måndag 9 mars 2015

segt i benen

2 dagar efter 6 timmars i Skövde är benen fortfarande helt slut. Tänkte avhjälpa det idag med en 45min spinning på Nordic wellnes i Frölunda. Är kompledig idag och tänkte ta ett lunchpass för första gången. Tänkte mig ett lugnt pass, bara låta blodet snurra i benen för att efter passet avsluta med en ordentlig stretch.

Jag har funderat lite över lördagens lopp. Kallt, har precis slutat frysa. brr tog riktigt hårt på mig det här loppet.
Ytterligare ett lopp jag inte var helt slut i "Flåset" men i kroppen. hoppas ni förstår hur jag menar. Jag vill ha ett lopp där jag är helt slut i "flåset", funderar på om pulsträning kan vara lösningen. Hittills har jag i mina 13 lopp aldrig varit helt slutkörd i flåset utan snarare haft ont i kroppen.
Pulsträning kanske kan få mig att förstå och analysera fram rätt fart och ansträngning för just mig.
Köpte en Garmin 305 med pulsband innan lördagens lopp i Skövde. Testade den där och under de 3 timmar Garmin fungerade var min medelpuls 145slag/min och maxpulsen var 170slag/min.
Genom 3 olika maxpulsberäkningar har jag fått fram att min maxpuls bör vara på ca 190slag/min.
Rimligen borde jag då ligga runt 145 slag/min för att ligga på 75% som jag även har förstått är det ultimata för längre perioder, eller?

Skall testa med min träning i de närmsta veckorna genom att försöka ligga runt 75% på varje pass.

Kämpa på alla härliga därute....