måndag 8 september 2014

Ironman! En omöjlighet för en 45åring??

Ja jag är inte 45 än, men nästa år :)  Har sista tiden mer och mer börjat spana framåt mot IronMan i Kalmar nästa år. EN ofantlig utmaning, men kan andra kan jag :) Inbillar jag mig i alla fall. Bara funderar på det än så länge, jag tror det hade varit den ultimata tävlingen för mig.

I januari i år kunde jag inte springa 3km. sedan dess har det blivit både millopp och halvmara. Både asfaltlöpning och skogsäventyr(Trail) har det blivit. Skall även under hösten testa en ultralöpning på 6tim.

Jörgen Nilsson som driver bloggen "Från fet till triathlet" Är en av mina största inspirationskällor, helt otrolig resa den mannen gjort. Min resa är bara påbörjad i jämförelse. Om jag nu skall jämföra mig med andra.

En Ironman tävling kräver en HEL del förberedelser och väldigt mycket träning. Och jag har aldrig någonsin testat triathlon. I fredags bestämde jag mig för att jag under lördagen skulle köra en triathlon test bara för skoj skull. Utfallet kändes bra och kommer nu jämföras med nya tester varannan lördag.

Testen bestod av:
1tim Simning = 1,7 Km. I Frölunda simhall sedan hem och byta om, tog 25min till
1tim Cykling = 19.8Km med min gamle cykel i stan, massor av fotgängare i vägen mm. Obs! ingen landsväg och ingen bra fartcykel. (kommer bild senare). direkt efter jag kommit hem blev det
1tim löpning = 8.8 km. Nu började det gå trögare :) och pressade väl inte mig själv till max heller direkt.

Allt som allt är jag nöjd med första testet. Finns massor att korrigera och förbättra. Men jag orkade 3 tim aktiva idrotter och det är jag riktigt nöjd med.
Vet inte när startplatserna till Kalmar börjar ta slut men jag lär inte bestämma mig än på en stund.

En Ironman består trots allt av 3860m Simning, 180km cykling och 42.2km löpning. Och jag har lång väg att vandra tills dess.

Vad tror ni, kan jag klara en Ironman om 11månader?

En kock på uppgång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar